TLV  |  LDN  |  NY
 
מסחר בבורסה בורסה מסחר בבורסה תחרות המשקיעים מסחר בבורסה

העמלות שלנו

עמלת פעילות במניות: החל מ-12 אג

הטיפ השבועי

כיצד משפיעה אי ודאות על התנהגות שוק המניות

מאת זיו שי מנהל השקעות ראשי טלנט השקעות.
זיו שי | 24/6/08, 16:42

כל מי שהשקיע או סחר אי פעם בשוק ההון מודע לרגישות השוק לאירועים חיצוניים, היכולים לטלטל את המדדים למעלה או למטה בפרק זמן קצר ביותר. לעצמה ולמשך התגובה של השוק ולתקופות של חוסר ודאות קשר ישיר למידת השפעת האירועים על הכלכלה. אירועים אשר השפיעו על הכלכלה לטווח ארוך גרמו לתגובה חדה וארוכה יותר על שוק המניות. מצד שני, אירועים עוצמתיים אשר השפעתם על הכלכלה היתה מוגבלת, לא השפיעו לאורך זמן על מדדי המניות.

שוק ההון אינו מתפקד היטב בתקופות של חוסר ודאות, ומדדי המחירים נוטים לירידות שערים בתקופות אלה. תגובות קיצוניות לשלילה של השוק בתקופות של חוסר ודאות, עשויות להוות הזדמנות השקעה טובה לטווח ארוך למשקיע בעל אורך נשימה הצופה את סופה של אי-הודאות.

לצורך המחשת השפעת אירועים חיצוניים על שוק ההון, נבחן מספר אירועים מן השנים האחרונות-

אירועים כלכליים

לאירועים כלכליים נקודתיים השפעה חזקה על הבורסה. נתבונן לדוגמא על הכרזת שר האוצר בייגה שוחט על
כוונתו להטיל מס על הבורסה בשנת 1994 . הכרזה זו הפילה את הבורסה בכ-10% למחרת ההכרזה.
בחודש שלאחר ההכרזה השוק תיקן את הירידה החדה בעליות, בעיקר עקב אירועים מדיניים כגון הנסיגה מעזה ויריחו, ולאחר מכן המשיכה ואיבדה הבורסה כ-12%, וזאת עד לביטול תכנית המיסוי ע"י ראש הממשלה ד'אז, יצחק רבין ז"ל. לאחר הכרזה זו, עלתה הבורסה כ-30% במהלך השנה שלאחר מכן.

אירועים פוליטיים

נבחן את השפעתה של התפטרות שר האוצר נתניהו לפני יישום תכנית ההתנתקות בקיץ 2005. לאחר הכרזתו על ההתפטרות, שפורסמה לקראת סוף יום המסחר, נפל מדד ת"א 100 בכ-4.5% (הירידה במהלך המסחר היתה חריפה אף יותר). למרות זאת, ועל רקע מינוי מחליף לנתניהו עוד באותו יום ע"י ראש הממשלה ד'אז מר אריאל שרון, פעולה אשר הקטינה את רמת חוסר הודאות בשוק, תיקנה הבורסה בחדות למעלה כבר למוחורת, ולאחר כשבוע מסחר כבר נמחקה כל הירידה אשר נגרמה עקב הודעת ההתפטרות.

אירועים ביטחוניים

נבחן לדוגמא את מלחמת המפרץ הראשונה, שבה נורו כזכור, טילי סקאד על מדינת ישראל. במשך תקופת חוסר הודאות שלפני המלחמה ירדו מדדי המניות בצורה משמעותית. עם פלישת עיראק לכוויית ב 1990- ירד מדד תל אביב 100 בכ 20% במשך כשבועיים ומעט לפני פרוץ הקרבות בעיראק בינואר 91 ירד המדד בכ6%. עליות השערים החלו סמוך לפרוץ הקרבות , כאשר המשקיעים עיכלו כי לכוחות הקואליציה יתרון משמעותי בקרבות, ולמרות שבת"א עדיין נפלו טילי סקאד. מדד ת"א 100 עלה במהלך הקרבות בכ-20%, והמשיך להוסיף ולעלות ב-40% בששת החודשים שלאחר המלחמה, על רקע התאוששות הכלכלה בארץ אשר נתמכה ע"י העליה המאסיבית מרוסיה בתקופה ההיא.

מסקנות



מדדי הבורסה רגישים מאוד לאירועים חיצוניים משמעותיים, ולמשקיעים נטיה לתגובות מיידיות לאירועים אלה. ככל שהאירוע חריג /נדיר יותר ומהיר יותר , התגובה חזקה יותר . במקרים רבים, התגובה הרגשית והלא הגיונית של השוק יוצרת הזדמנות השקעה לטוח ארוך למשקיעים מתוחכמים. ניתן אף ללמוד כי ככל שהשפעת האירועים על הכלכלה קטנה יותר, כך תקטן עוצמת התגובה של מדדי המניות ומישכה. אירועים אשר אינם בעלי השפעה מהותית על הכלכלה, ניתן להתייחס אליהם כאל רעש חולף.

הקושי בניתוח האירוע נובע מחוסר הודאות באשר לעוצמת השפעתו על הכלכלה, וכן מבחינה פסיכולוגית, שכן רוב המשקיעים נוטים להשקיע "עם העדר" ולא כנגדו. המשקיע המתוחכם וקר הרוח המסוגל לפעול לטווחים ארוכים, ולקחת סיכונים מחושבים, מתעלם מהפאניקה האוחזת בשוק לנוכח האירועים, מנתח ביעילות את המצב וגורף בטווח הארוך רווחים נאים.

טלנירי מציעה לך את מגוון השירותים תחת קורת גג אחת!

פתיחת חשבון למסחר בארץ ובארה"ב, שירותי איתותים לישראל, ארה"ב והמעו"ף, שירות החזרי מס, תוכנת ניתוח טכני ועוד...

השאר את פרטיך ונחזור אליך בהקדם


שם מלא*: ישוב:
טלפון*: דוא"ל:
- מידע פיננסי לפני כולם  © כל הזכויות שמורות  |  משרד ראשי: יגאל אלון 94, תל-אביב  |  08-936-1736  |  info@talniri.co.il